Cum trec masina pe gpl – sfat de criza

Cum trec masina pe gpl sfat de criza.
Escaladarea pretului la combustibili din ultima perioada aduce din ce in ce mai frecvent in discutie oportunitatea montarii pe autoturism a unei instalatii de alimentare cu gaz petrolier lichefiat (GPL). In primul rand, este de mentionat faptul ca toti constructorii auto suspenda acordarea garantiei in cazul montarii instalatiilor GPL, aceasta implicand modificarea instalatiei electrice si a galeriei de admisie.

Gazul petrolier lichefiat prezinta o serie de avantaje intrucat arde mai curat decat benzina si este mai ieftin cu aproximativ 40%, chiar si in perioada de iarna, cand pretul unui litru de gaz creste datorita cantitatii mai mari de butan din amestec.

Dezavantajele sunt legate de posibila uzura prematura a motorului, mersul neregulat al acestuia si comportamentul dinamic diminuat al autoturismului. Pentru a putea lua o decizie cat mai bine fundamentata, este necesar sa cunoastem in detaliu caracteristicile acestei variante de alimentare. GPL este obtinut prin rafinarea petrolului sau direct din extractie, fiind constituit din propan si butan, ca elemente principale. Se prezinta sub forma de gaz la presiune atmosferica normala si devine lichid la presiune moderata. Gazul petrolier este considerat un combustibil “verde”, intrucat arderea sa determina emisii reduse de sulf si carbon, iar cantitatea de dioxid de carbon emisa este cu 15% mai mica decat in cazul benzinei. GPL are putere calorica mai mica comparativ cu benzina, iar din cauza densitatii scazute, inregistreaza valori de consum cu aproximativ 20% mai mari. Mai precis, un autovehicul care inregistreaza un consum de 10 litri benzina / 100 kilometri va consuma, cu aproximatie, 12 litri GPL pe aceeasi distanta, insa datorita diferentei de pret, costul rulajului pe benzina va fi mai mare decat cel pe GPL, respectiv 50 lei (benzina), cu aproximatie, fata de aproximativ 33 lei (GPL). Consumul si, in general, buna functionare a motorului, sunt direct influentate de calitatea combustibilului GPL. Instalatiile de alimentare cu GPL sunt disponibile intr-o varietate de modele, atat pentru motoare mai vechi, cu norma de poluare pana la Euro 2, cu carburator sau injectie, cat si pentru motoarele de ultima generatie (Euro 4 si Euro 5). In ultima perioada de timp sunt disponibile instalatii GPL si pentru motoarele supraalimentate. Instalatiile GPL cele mai avansate tehnologic utilizeaza injectoare de gaz individuale pentru fiecare cilindru al motorului si ofera control electronic pentru trecerea de la benzina la gaz si invers.

De asemenea, calibrarea si functionarea acestor instalatii se realizeaza prin intermediul unui soft compatibil cu cel al masinii. Avand in vedere gradul de siguranta pe care trebuie sa il asigure si volumul de portbagaj pe care il ocupa, rezervorul pentru gaz petrolier lichefiat constituie componenta cea mai controversata a instalatiei. Rezervorul de GPL poate fi montat in spatiul destinat rotii de rezerva (modele toroidale) sau in portbagaj (modele cilindrice) si trebuie fixat astfel incat socurile determinate de un posibil impact la o viteza de 50 km/ora, sa poata fi absorbite fara pericol. De asemenea, este dotat cu supape care previn umplerea cu mai mult de 80% din capacitate, fiind permisa astfel o expandare a gazului in cazul expunerii la temperaturi inalte ca urmare a unui accident, si cu supape de suprapresiune, care permit evacuarea gazului in exteriorul autoturismului prin tubulatura de aerisire. Materialele din care sunt realizate rezervoarele sunt concepute special si au aplicat un tratament chimic, pentru a preveni aparitia fisurilor. Componente importante ale instalatiei de alimentare cu GPL sunt si vaporizatorul, regulatorul de presiune si injectorul. In timpul functionarii, gazul lichefiat trece din rezervor printr-o supapa comandata electric. Aceasta permite curgerea acestuia numai cand motorul este pornit si comutatorul de pe plansa de bord este in pozitia GPL. In compartimentul motor este amplasat reductorul-vaporizator, unde GPL este transformat in stare gazoasa si ii este redusa presiunea. Apoi, traverseaza regulatorul de debit comandat electronic si este introdus in galeria de admisie a motorului prin intermediul injectorului. Amestecul aer/combustibil este modulat permanent pentru a asigura carburatia optima in functie de stilul de conducere si pentru a fi optimizate emisiile de noxe si consumul. Motorul poate functiona in doua regimuri distincte: cu benzina sau cu GPL iar pe plansa de bord se va regasi un buton pentru selectarea modului de alimentare si un indicator de nivel pentru gazul petrolier lichefiat. Pe durata alimentarii cu GPL, electrovalva montata pe circuitul de alimentare cu benzina intrerupe trecerea acesteia, in timp ce in cazul functionarii pe benzina, alimentarea cu gaz petrolier lichefiat este intrerupta de electrovalva GPL. In ceea ce priveste unitatea service unde doriti sa fie efectuat montajul, este bine sa alegeti o companie cu experienta in domeniu si care sa va ofere ofere garantie atit pentru instalatie, cit si pentru manopera. Nu in ultimul rand, ar fi indicat ca unitatea service sa fie situata relativ aproape de casa sau de locul de munca, intrucat pot aparea probleme imediat dupa montaj. De asemenea, vor fi necesare cateva vizite ulterioare pentru reglarea completa si definitiva a instalatiei. Pentru instalatia GPL sunt necesare revizii regulate, respectiv prima revizie dupa 1.000 km parcursi si revizii ulterioare la fiecare 15.000 km parcursi. Costul montajului instalatiei GPL variaza in functie de configuratia motorului, de norma de poluare a acestuia, de tipul rezervorului ales si de complexitatea operatiunii. Dupa ce a fost realizat montajul instalatiei GPL, este necesar sa fie obtinuta omologarea Registrului Auto Roman. Pentru aceasta sunt necesare urmatoarele documente: – certificatul de inmatriculare al autovehiculului – cartea de identitate a autovehiculului – cartea de identitate a detinatorului – documente eliberate de unitatea service autorizata care a efectuat montajul. Utilizarea gazului petrolier lichefiat poate determina reducerea puterii motorului, timpi mai mari pentru accelerare si zgomot mai intens in functionare. In cazul propulsoarelor cu carburator, pot aparea si probleme la trecerea de la benzina la gaz si invers. Cea mai importanta problema ar putea surveni in timp si este legata de posibila uzura a supapelor si a scaunelor de supape. Ca si avantaj, este de mentionat faptul ca arderea GPL se face complet si nu se mai formeaza diversi compusi reziduali ca in cazul benzinei, compusi care ajung in instalatia de ungere, degradand uleiul. De asemenea, utilizarea instalatiei GPL mareste autonomia autovehiculului, adaugand la autonomia conferita de rezervorul de benzina pe cea a rezervorului de GPL.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s